Vocile Securității Private…

Interviu cu dl. Rene Păsculescu, Director General și acționar al Grupului de firme Civitas,

Membru al juriului OSPA 2018

de Gabriel Badea

 

Deși este un domeniu de activitate relativ tânăr, industria securității în România are deja personalitățile sale, oameni care s-au consacrat în interiorul breslei și în societate prin educație, realizări profesionale și succes în afaceri.

Despre Rene Păsculescu, Directorul General și acționar al Grupului de Firme Civitas, unul dintre cei mai importanți furnizori naționali de soluții și integrator de sisteme de securitate și protecția vieții, se poate spune că este într-adevăr o astfel de personalitate, o “Voce” (cu majuscula) a industriei de securitate din România, o voce serioasă, recunoscută și confirmată la cel mai înalt nivel de excelență profesională și managerială.

Dl. Păsculescu este de formație inginer, specializat în Roboți industriali. A intrat în securitatea privată urmărind o oportunitate și o provocare în același timp. În foarte scurt timp a realizat că succesul în acest domeniu complex este condiționat de atingerea unui înalt nivel de specializare și dobândirea unui larg spectru de competențe.

În primul rând competențele manageriale sunt cele care pot face “diferența”, într-un mediu caracterizat de o concurență acerbă, cum este cel al securității și în acest sens Dl. Păsculescu s-a preocupat să-și însușească cele mai avansate concepte și strategii în administrarea afacerilor urmând un prestigios program de master (MBA) oferit de Open University din Marea Britanie.

Specializarea în domeniul securității private a fost și ea una din prioritățile sale. Astfel, după ce a urmat o serie de programe oferite de ASIS International, cea mai importantă organizație profesională din domeniul securității pe plan Mondial, Dl-ui Păsculescu i-a fost acordat titlul de Certified Protection Professional (CPP), una dintre cele mai importante forme de recunoaștere a competenței și capacității profesionale în domeniul securității private la nivel internațional.

Dar efortul sau de autoperfecționare și dezvoltare profesională nu s-a oprit încă. Și în prezent, Rene Păsculescu este student cu “normă întreagă” urmând un program de master în domeniul securității la prestigioasa universitate britanică din Portsmouth.

Evident că această combinație aproape ideală de experiență, expertiză și competențe extinse nu aveau cum să nu se oglindească în performanța sa în profesie și în business. Grupul de firme Civitas condus cu pricepere de către dl. Păsculescu se clasează în fiecare an în mod constant între primele cele mai de succes afaceri din domeniul securității private, concurând de la egal la egal cu multinaționalele din acest sector.

În același timp, Rene Păsculescu joacă un rol activ și important în cadrul organizațiilor profesionale ale industriei și mai ales își aduce o contribuție consistentă în campaniile, programele și inițiativele acestora dedicate îmbunătățirii condițiilor de afaceri în domeniul securității private, pe linia combaterii concurenței neloiale și a perfecționării cadrului legal de reglementare a acestui sector.

Astfel, Rene Păsculescu a devenit membru în Board-urile Asociației Române pentru Industria de Securitate și Federației Serviciilor de Securitate și de la începutul acestui an, este Președintele ASIS International – Secția România (ASIS – Chapter Romania), for care reunește manageri și profesioniști ai securității reprezentând atât mediul corporatist cât și sectorul public.

Nu în ultimul rând, dl. Rene Pasculescu face parte și din grupul de personalități invitate să jurizeze premiile OSPA în România.

În continuare, Rene Păsculescu a avut amabilitatea să ne acorde un interviu pe parcursul căruia am aflat noi și interesante detalii despre preocupările sale atât ca președinte al ASIS International, dar și ca vechi și experimentat membru al comunității de business din securitatea privată.

Vocea Securității Private (VSP): Care ar fi în opinia dvs. cele 3 mari probleme cu care se confruntă industria de securitate din România? (argumentați, vă rog, mai ales din perspectiva de Președinte al ASIS CHAPTER ROMANIA)

Rene Păsculescu (RP): Dacă discutăm despre sectorul sistemelor electronice de securitate, cred că cea mai mare problemă este lipsa personalului calificat. În România, din păcate nu există cursuri universitare sau postuniversitare cu specializare pe tehnologie de securitate, singurele training-uri și programe fiind cele organizate de asociația profesională de profil și foarte puțini furnizori de formare profesională. Acestea nu sunt suficiente și de aici rezultă un ciclu foarte îndelungat de formare a unui tehnician sau inginer de sisteme de securitate.

Dacă ne mutăm în sectorul pazei, ne lovim în primul rând de nivelul calitativ foarte scăzut al serviciilor prestate. Aici problema cea mai mare este legată de cerințele și așteptările clienților. În foarte puține cazuri aceștia știu să aprecieze un serviciu furnizat cu respectarea unor standarde de calitate superioare. Cei mai mulți se mulțumesc cu un serviciu de slabă calitate, pe care de multe ori îl contractează doar din perspectiva conformării legislative.

Deci clienții sunt cei care ar putea impune un nivel calitativ superior al serviciilor de pază prin creșterea exigenței în privința calității, ceea ce încă nu se întâmplă.

Este evident că bugetele scăzute pentru securitate sunt și ele un obstacol. Permanența presiune pe reducerea costurilor determină compromisul cu calitatea. Trist este că în multe cazuri, în frenezia reducerii costurilor, chiar și firme multinaționale respectabile “uită” de propriile standarde de etică de business, pe care chiar le afișează cu mândrie, acceptând furnizori despre care știu că nu respectă legislația muncii și fac evaziune, doar pentru că aceștia sunt “ieftini”. Ori cum poți să te afișezi ca firmă multinațională, care urmează un cod etic de bună conduită în afaceri, când cu bună știință contractezi furnizori de servicii de securitate care nu își respectă obligațiile legale față de angajați?!

Și nu e vorba doar de legislația muncii. Securitatea privată este un domeniu reglementat printr-o lege specială care impune din start un anumit nivel de calitate, tocmai pentru a asigura o protecție suficientă beneficiarilor acestor servicii. Și în acest sens vorbim de obligații legale care sunt încălcate, referitoare la verificarea persoanelor care vor să se angajeze în acest domeniu, acel “background screening” la angajare, vorbim de formarea profesională continuă și de operațiunile de control, care se fac doar pe hârtie, dacă se mai fac și așa….

Un factor important care contribuie la această situație nefericită este și faptul că în multe cazuri aceste companii nu au un security manager dedicat și competent în a face o selecție pe criterii de calitate și nu doar de preț a furnizorului de securitate și care să urmărească derularea contractului conform specificațiilor până la capăt.

Știm bine că sunt companii unde funcția de security manager este deținută prin cumul de către alte persoane mai puțin competente pe acest domeniu, cum ar fi manager-ul de resurse umane, cel administrativ sau de către manager-ul IT. Ori securitatea are un domeniu specific de cunoștințe și competențe, pe care nu ai cum să le dobândești “după ureche” sau la “fără frecventă”…

A treia problemă care afectează întreaga industrie de securitate, dar este mult mai evidentă în domeniul pazei, este concurența neloială, bazată pe prețuri care nu pot fi susținute, așa numitele „prețuri ruinătoare”, muncă neplătită în concordanță cu codul muncii, nefiscalizată și servicii livrate doar “pe hârtie”.

Și în cazul sistemelor electronice, vorbim de o formă de concurență neloială. De exemplu sunt licitații în care în caietele de sarcini sunt ceruți anumiți parametri pe care ar trebui să le atingă echipamentele și soluțiile, apoi vezi că aceste licitații sunt atribuițe la prețuri sub bugetul publicat pentru ca în final să vezi că oferta câștigătoare nu a respectat nici jumătate din specificațiile inițiale. Și cu toate acestea, respectivele oferte neconforme sunt acceptate pe criterii de preț, adică faimosul principiu de adjudecare a licitațiilor publice “prețul cel mai mic”. Astfel de abordări stranii sunt în defavoarea competitorilor serioși care chiar au gândit și au făcut eforturi să prezinte o soluție 100% conformă și care este respinsă și chiar în defavoarea celor care achiziționeazăa astfel de sisteme care preferă să cumpere servicii și echipamente aparent ieftine, dar care în fapt sunt inefective și ineficiente. Practic sunt bani aruncați pe geam…

Până la urmă, toate aceste trei probleme sunt legate de recunoașterea importanței industriei de securitate, care nu este percepută la un nivel corespunzător impactului său social și economic. De asemenea nu este conștientizat impactul negativ pe care poate să-l aibă un serviciu realizat necorespunzător sau o soluție de securitate care nu funcționează, asupra siguranței vieții, bunurilor și mediului.   

VSP: În ce constă activitatea ASIS CHAPTER ROMANIA și care sunt prioritățile dumneavoastră ca președinte?

RP: Activitatea ASIS este legată tocmai de aspectele pe care le-am amintit deja. Trebuie spus că astfel de probleme nu sunt doar în România, ci în mai mică sau mai mare măsură ele sunt prezente și în alte țări inclusiv în cele mai dezvoltate. Tocmai de aceea ASIS International se preocupă să promoveze calitatea și profesionalismul în acest domeniu, adică pentru a răspunde la aceste probleme ale industriei în general. Cum o face? Prin elaborarea de standarde și guideline-uri pentru managerii de securitate sau pentru furnizarea de servicii, prin organizarea de cursuri în urma cărora se pot obține certificări cu recunoaștere internațională, cum ar fi CPP, PSP și PCI, prin organizarea de conferințe care abordează diverse teme de actualitate și prin schimbul de experiență dintre profesioniști cu ocazia diverselor oportunități de networking.

ASIS România și-a propus pentru următorii trei ani să crească expunerea publică a chapter-ului și să fie cât mai prezentă în cadrul evenimentelor legate de securitate, astfel încât să atragă cât mai mulți profesioniști din industria noastră, atât din partea clienților cât și din partea furnizorilor. În acest moment suntem aproximativ 50 de membri, dar în următorii trei ani sperăm să creștem acest număr și în special să creștem numărul celor care participă activ la întâlnirile de networking realizate de către chapter-ul nostru, parte dintre aceste întâlniri ținându-se chiar în locații în care au fost implementate soluții de securitate inovatoare.

VSP: Care este implicarea ASIS în OSPA?

RP: ASIS va fi partener în cadrul OSPA 2018, eveniment deja de referință în industria de securitate din România, iar membrii chapter-ului vor participa în cadrul panel-urilor organizate în cadrul conferinței și vor prezenta soluții inovatoare de securitate în cadrul expoziției organizate pe parcursul derulării evenimentului. Sunt convins că prezența ASIS în cadrul manifestărilor ocazionate de Ziua Securității Private în România o să aducă un plus de valoare, astfel incât acesta să se consolideze ca cel mai important eveniment din industria de securitate, fiind, de altfel, singurul eveniment care aduce la un loc sistemele electronice de securitate, paza umană și cyber security, consultanți, clienți și furnizori, adica tot spectrul securității private.

VSP: Cât de util considerați că este acest program de recunoaștere a realizărilor profesionale în domeniul securității private.

RP: Foarte util… din mai multe perspective.

În primul rând trebuie să-i avem în vedere pe acei profesioniști ai industriei noastre care performează la cel mai înalt nivel și ale căror performanțe rămân de cele mai multe ori necunoscute si nerecunoscute, deși ele nu sunt cu nimic mai prejos decât ale colegilor din alte țări și care sunt mai bine promovați. Mai mult decât atât, de exemplu au fost soluții dezvoltate de specialiști din România premiate pe plan internațional, iar acești adevărați performeri erau foarte puțin cunoscuți în țară. Ori este datoria noastră, a breslei să-i promovăm pe aceia dintre noi care au astfel de realizări deosebite.

De asemenea este important pentru noi ca industrie să transmitem un mesaj de încredere către clienți, către opinia publică în general, în sensul ca acestia să știe că industria de securitate este capabilă să facă și performanță de calitate excepțională și se pot baza pe serviciile și echipamentele livrate de noi.

Nu în ultimul rând este vorba de crearea unui mediu care să stimuleze performanța în domeniul nostru. Faptul că există un astfel de mecanism de recunoastere a realizărilor profesionale excepționale, faptul că o serie de profesioniști au primit deja această recunoaștere este de natură să-i încurajeze și pe alții să încerce să atingă astfel de performanțe, să se autoperfecționeze, să se dezvolte profesional.    

VSP: Ce ați face ca judecător dacă ar trebui să jurizați un coleg din propria dumneavoastră firmă?

RP: Regulamentul OSPA este foarte clar în această privință. Membrul Juriului care se află într-o relatie profesională sau personală cu unul sau mai mulți dintre aplicanți trebuie să declare acest lucru și să se abțină de la jurizare. Oricum este o chestiune de etică personală și chiar de bun simț aș zice… 

VSP: Care au fost cele mai importante 3 elemente ale care au contribuit la succesul programului OSPA în România pe care le-ați remarcat din calitatea dvs. de membru al juriului?

RP: Un prim factor ar fi această dimensiune internațională. Faptul că acest program rulează în același timp în România și în țări importante precum Marea Britanie, Statele Unite, Germania, Australia, Norvegia înseamnă un plus de greutate și seriozitate. Faptul că Federația Serviciilor de Securitate a reușit să aducă acest program în România este o mare realizare.

Apoi independența și obiectivitatea evaluării aplicațiilor trebuie scoase și ele în evidență. Faptul că aplicațiile trec prin două filtre, unul în Marea Britanie și unul în România, unde aplicațiile sunt verificate de un juriu format din 11 persoane este o garanție că nu există absolut nicio posibilitate ca cineva să câștige trofeul OSPA altfel decât așa cum este impus prin regulamentul programului. Nu este loc pentru niciun fel de compromis sau tentativă de fraudă. Așa ceva, o astfel de rigurozitate nu este prea des întâlnită țara a noastră din păcate…

VSP: Ce v-a impresionat la competitori?

RP: Ambiția lor de a reuși și nevoia de recunoaștere a eforturilor depuse și a rezultatelor obținute. Cred foarte tare că, “determinarea” este elementul cheie în succesul fiecăruia, aceasta fiind o caracteristică absolut necesară pentru a reuși, restul ingredientelor, capabilități și cunoștințe, putându-se acumula pe parcurs.

VSP: Dar la câștigători?

RP: Același lucru, diferența dintre unii și alții constă în faptul că cei câștigători au fost cu un pas înainte, au avut mai multă determinare și nu mai puțin important, au știut să-și “vândă marfa” mai bine. Dar sunt convins că și ceilalți au acumulat astfel o experientă necesară și or să fie cât de curând și ei câștigători (zâmbește).

VSP: Cu ce gânduri așteptați ediția a III-a a premiilor OSPA?

RP: Sper să văd cât mai multe soluții inovatoare, orientate atât către creșterea nivelului de siguranță a potențialilor clienți, scăzând în același timp costul total pe perioada de utilizare, aceasta fiind la ora actuală una dintre marile provocări ale industriei noastre.

Au contribuit:  Ovidiu Constantinescu și Bogdan Buzdugan

Lasă un răspuns